09 marca 2008

FIFA 08 recenzia

Čo veľkých fanúšikov športov, môže tešiť je to, že spoločnosť EA sa tento rok oberala viac smerom ku komunite. Možno si ešte spomeniete na koniec minulého roka a tzv. projekt football talents, ktorý združoval mladých odborníkov futbalu na vytváranie čo najpresnejších atribútov hráčov a tímov zo všetkých kútov sveta. Tento projekt vznikol hlavne kvôli tomu, aby nevznikali rozpory o tom, či Mintál si zaslúži väčšie hodnotenie alebo nie.

Na smútok nás Slovákov ani tento rok nie je v 08-ičke žiaden slovenský tím. To sa ako každý rok bude snažiť zmeniť skvelým
Slovak Super Patchom do FIFA (na ktorom pracuje každoročne už od verzie FIFA 2003) – Bc. Juraj Hikker zo stránok www.FIFA.sk.

Tak a teraz už k samotnej FIFA 08. Oproti „zabugovanej“ 07-ičke nás čaká viacero noviniek. Tá najzákladnejšia je tá, že FIFA sa tento rok vyrobila dvojako. Základná tzv. current verzia je vyhotovená pre slabšie hardwarovo vybavené stroje – PC a PS2. Zlepšená verzia na novom engine je tzv. nextgen verzia pre nabúchané stroje Xbox a PS3. FIFA 08 si budete môcť zahrať aj na nových Wii konzolách.

Hlavné rysy a novinky:
-
rýchlejšia hrateľnosť, pohyb hráčov - zlepšená umelá inteligencia hráčov - zlepšenie ovládania brankára, možnosť ovládania brankára počas štandardných situácii, prienikov a aj klasicky počas hry či pri penaltách - vylepšenie kľučiek a fínt - obtiažnejšia hrateľnosť, sťažené prihrávky, centre a strely - zlepšenie online hrania, interaktívne ligy - reálnejšie súpisky a zostavy, či taktiky tímov priamo z vlastnej kuchyne - tri nové ligy – medzi nimi aj česká Gambrinus liga (celkovo 30, 620 tímov, 15 000 hráčov) - nový mód Be a Pro, Zone play - skvalitnená funkcia ukladania replayov (opakovaných záznamov) - rýchlejší obrancovia - realistickejší pohyb hráčov, technika a rýchlosť (podľa atribútov)

Výkop – klasika, be a pro, zone play
Ako každý rok vo FIFE, ako prvé čo každý vyskúša, je jednoduchý priateľský zápas, ktorý nesie vo FIFE pomenovanie Kick off (výkop). Novinkou oproti 07-ičke je to, že priateľský zápas si môžete vybrať v troch variantoch. Klasicky, kde ovládate každého jedného hráča, be a pro (buď profík) tak, že budete ovládať len jedného hráča, ktorého si vyberiete (niečo na spôsob zamknutia daného hráča ako to bývalo v starších verziách NHL) alebo zone play, kde si vyberiete formáciu (obrannú, záložnú alebo útočnú) a budete ovládať počas zápasu len tých hráčov, ktorý patria do danej formácii. Ostatných hráčov bude ovládať počítač. Ak si budete chcieť vyžiadať prihrávku od spoluhráča, ktorého ovláda PC, jednoducho stlačíte príslušnú klávesu na prihrávku.

Herné módy
Tvorcovia 08-ičky sa v tejto verzii zamerali hlavne na funkciu resp. mód „be a pro“, ktorú privítali viacerí hráči. Dáva to FIFE nový rozmer hlavne v rozmýšľaní a v možnosti symbiózy s počítačovou inteligenciou. Okrem starých dobre osvedčených módov, ktoré boli už aj v predchádzajúcich verziách FIFY - manažérsky mód (manažujete vlastný tím, ktorý ovládate po hernej, ekonomickej a aj taktickej stránke), mód turnajov (môžete vytvoriť rôzne turnaje alebo hrať tie, ktoré poznáme zo svetového futbalu), challenge mód (máte v ponuke rôzne výzvy z rôznych regiónov, ktoré musíte splniť, je na vás ktoré si vyberiete avšak na ich odomknutie potrebujete mať už nahratý nejaký počet bodov) tu máme novinku a to Be a pro co-op sezóna. V nej máte možnosť vybrať si nejakých hráčov alebo si ich vytvoriť do tímu, ktorý si vyberiete. Tých hráčov budete následne v sezóne ovládať aj priamo v hre (len tých, ktorých ste si vybrali, ostatní budú riadení počítačom). Je to na spôsob manažérskeho módu, kde môžete ukázať, či z vás vyrastie kvalitný manažér. Môžete to brať aj ako test budúceho povolania.

Online hranie
Ďalej sú to módy na hranie po sieti resp. po internete. Multiplayer a klasickú hru po IP adrese (internet) alebo po sieti LAN si môžete s kamarátmi vychutnávať aj tento rok. Netreba zabúdať na hranie Online cez vnorený program matchmaker, ktorý môžete používať po zadaní originálneho kódu pri elektronickej registrácii priamo na EA stránkach. Od toho súvisí ďalej aj hranie Interaktívnych líg, na ktorých sa môžu hráči z celého sveta denne zabávať po internete a ovládať svoj obľúbený tím proti iným hráčom.

Grafika a hrateľnosť
Po grafickej stránke sa vývojári z EA veľmi nenadreli. Už v predchádzajúcich verziách nastavili latku vysoko, a tak tento rok to stačilo trošku vylepšiť. Jediný mínus je grafika divákov, ktorých by mohli do 09-ky trošku graficky spestriť. Hrateľnosť je oproti každému dielu stále lepšia a lepšia. Je to atribút, na ktorý EA kladie najväčší dôraz. Tento rok sa môžeme tešiť na veľké nepresnosti (prihrávok, centrov, striel) a pozmenené zahrávanie štandartiek hlavne kvôli tomu, že s brankárom sa tento krát bude dať ubrániť skoro každý priamy kop či roh – no samozrejme všetko to bude závisieť od šikovnosti či nešikovnosti daného hráča čiže vás.